Het Las Vegas van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu Het Las Vegas van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu

Het Las Vegas van Zuid-Afrika

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

19 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dinsdag 26 augustus:

We hebben redelijk op tijd de wekker gezet in Northam, het is al erg warm en dat belooft ook genoeg voor de rest van de dag. De temperaturen in de winter zijn erg uiteenlopend, overdag is het vaak rond de 25-26 graden en in de nacht minder dan 10 graden.

Vandaag laten Bert en Sietske ons Sun City zien, het Las Vegas van Zuid-Afrika! Sietske verteld dat Sun city zo'n 25 jaar geleden is gebouwd voor de blanken. Gokken was een soort van taboe vanwege het geloof, maar natuurlijk werd het wel gedaan. Vandaar dat dit entertainment center gebouwd is. En werkelijk waar, alles is aanwezig! Het is echt prachtig! Een heel groot hotel in de vorm van een paleis, een grote gokhal, bioscopen en theaters. Er worden tegenwoordig ook vele watersporten aangeboden en buiten is een heus strand aangelegd, met golfen! Er staan vele levensgrote olifanten standbeelden, in de stenen gebouwen zijn leeuwen, olifanten en apen beeld gehouwen! Het is best gek op hier rond te lopen, het is zo dubbel: aan de ene kant het is prachtig en een echte bezienswaardigheid voor Zuid-Afrika welke goed is voor werkgelegenheid. Maar aan de andere kant voelt het erg oneerlijk omdat er zoveel mensen in armoede leven, in kleine golfplaten huisjes welke even groot zijn dan mijn slaapkamer. Het contrast is zo groot. Omdat we deze dag nog meer op het programma hebben staan, gaan we op tijd weer richting Northam.

Als we weer in Northam zijn, even iets drinken en naar het winkelcentrum van Northam bekijken! Bert en Sietske zijn de 28e van augustus 38 jaar getrouwd, we gaan even een cadeautje halen. We gaan weer naar zo'n grote alles-winkel en halen wat leuke spullen voor het huis in Northam: een klok, lekkere vanille kaarsen en grote handdoeken, altijd handig. Nadat we de cadeautjes binnen hebben kijken we nog wat rond in de overige winkeltjes. De mode hier is leuk, zeker vergelijkbaar met Nederland. Erg nette winkels, sport- en schoenenwinkels.

In de avond zijn we uit eten geweest bij Malawa lodge in de buurt van het park. We zijn in een erg gezellig barretje gaan zitten met een ruim menu. Ik heb me direct overgegeven aan de Zuid-Afrikaanse kost: vooral lekkere chickenwings en als hoofdgerecht boboti (rijst met gehakt, uien, rozijnen, kerrie kruiden en kaas uit de oven) Een erg lekker gerecht welke ik zeker vaker zou bestellen! Het was alleen een beetje veel, 'gelukkig' is het hier blijkbaar gebruikelijk dat je een doggiebag meekrijgt als je je bord niet leeg gegeten hebt. Daar ging ik dan, met mijn doggiebag terug naar het huis.

In de avond hebben we Bert en Sietske alvast gefeliciteerd en de cadeaus gegeven, ze waren erg enthousiast. We hebben nog wat gekletst en zijn daarna lekker gaan slapen.

----

Woensdag 27 augustus:

De wekker gaat om 7 uur en we ontbijten met een heerlijk kopje thee met beschuit (erg lekkere beskuite) en gebakken eieren in spek op een toast. Vandaag rijden we naar Centurion, waar Theo en Thea wonen.

We rijden nog een rondje over koedoesdoorn (zo heet het park waar Bert en Sietske een huis hebben) om dieren te bekijken, mooie gnoes, bokjes en taratale (parelhoenders) schieten ons voorbij. Helaas geen zebra's gespot. We rijden door naar Hartbeespoortdam, een dorp waar chameleon village ligt, hier bevindt zich een markt met allemaal souvenirs en andere typische Zuid-Afrikaanse spullen. Bert en Sietske komen hier al jaren en kennen dan ook sommige mensen van de kraampjes. Jane is een vrouwtje dat altijd erg blij is om ze te zien, en John en James zijn haar echtgenoot en zoon. Met Jane kun je erg goed Engels praten, ze heel goed gestudeerd en verkoopt mooie spullen. Ze zou het erg leuk vinden als Esther en ik nog eens terug komen. Zuid-Afrikanen zijn erg hartelijk, erg vrolijk en heel sociaal. Maar zoals overal waar souvenirs verkocht moeten worden, ze smeken je om hun winkeltje in te komen en iets te kopen. Lastig soms om je hier uit te praten;) En afdingen is hier ook zeker iets wat je moet doen, soms kan de helft van het bedrag eraf. De munteenheid is hier ZAR, Zuid-Afrikaanse Rand. Je zou je moeten voorstellen dat 100 Rand €7 is. Een bedrag in Rand wordt naar euro's
terug berekend door deze x0,07 te doen.

Als we verder rijden richting Centurion en Pretoria komen we opnieuw langs erg kleine golfplaten huisjes en ook natuur waar brandjes heersen. Deze branden worden aangestoken om de grond vruchtbaarder te maken, echter kijkt er niemand naar om.

Eerst gaan we naar het kantoor van Theo en Thea. Deze staat achter een slagboom waar nog meerdere kantoren gevestigd zijn. Theo is landmeter en Thea werkt in de ICT-software. Thea zit momenteel in Berlijn voor het werk. Ook hun zoons Theodore en Johan werken binnen beide bedrijven. Hierna rijden we naar het huis van Theo en Thea. Ze wonen in een park achter de slagbomen, waar je alleen met een vingerafruk naar binnen kunt. Het is een erg mooi huis, met een best grote en groene tuin. In de avond gaan we uit eten bij stone crandle, een all you can eat restaurant. De kosten zijn 100 Rand p.p. voor het onbeperkte eten, omgerekend €7. De drankjes komen er bij om, maar ook dan nog spotgoedkoop. Het is een giga groot restaurant en ze bieden ook van alles aan. Sushi, tapas, voorgerechten, verschillende soorten vlees, wok, typisch Zuid-Afrikaanse gerechten en vele (zoete) toetjes. Met een mooi uitzicht over de stad Centurion, hebben we met zijn allen: Bert, Sietske, Stefan, Lotte, Theo, Theodore, Esther en ik een gezellige avond!

----

Donderdag 28 augustus:

Vanavond gaan Bert, Sietske, Stefan en Lotte richting Nederland. Zij hebben hier 3 weken vakantie gehouden en ook veel dingen gezien en ondernomen! Maar voordat we ze naar Johannesburg brengen, neemt Theo ons allen mee naar natuurpark groenkloof, het eerste park dat ligt tussen Centurion en Pretoria ligt. Theo heeft een 4x4 Ford en deze hebben we ook wel nodig! We rijden over grote keien en stenen en zitten achterop in het bakkie, geweldig! Steil de berg op en de berg af. Ook hier mooie wilde dieren aanwezig: gnoes, zebra's, giraffes en we hebben zelfs een niet veel voorkomende sabelantilope gezien. Elk park is weer bijzonder op zijn eigen manier en ik moet zeggen dat het erg leuk is om de dieren in de natuur te zoeken, je leert heel aandachtig kijken! Nadien rijden we door naar de shoppingmall van Centurion, wat een groot winkelcentrum. Hier hebben we even een kopje koffie gedronken, al had ik zelf een aardbeien milkshake.

Momenteel verblijven we bij Theo of bij Johan en Theodore. A.s. Maandag gaan we voor het eerst naar de organisatie SPD om onze tijd daar te bespreken, ik ben erg benieuwd!

• 29 Augustus 2014 - 15:29

Lien:

Hoi Eline,alweer zo'n mooi verhaal, wat kan je het allemaal spannend en mooi omschrijven.
    Geniet er van en veel succes maandag,groetjes van ons.

• 29 Augustus 2014 - 20:48

Koen:

Lieve Eline,

Weer zo'n leuk verhaal, ik kijk telkens uit naar de nieuwe verhalen en avonturen die jij erop zet! Het lijkt wel een boek, zo leuk schrijf jij! "Eline en het Zuid-Afrikaanse avontuur" lijkt me wel een mooie titel!:-)
    Geniet maar lekker van je laatste vrije weekend voordat je volgende stap van dit avontuur gaat beginnen. Alvast veel succes gewenst maandag, en: toi toi toi!

Dikke kus, Koen

• 29 Augustus 2014 - 22:37

Irma:

Hey lieverd.
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen en vanmiddag met je te hebben geappd.
    Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben en geweldig hoe jullie daar worden ontvangen.
    Fijn weekend en succes maandag en wij kijken alweer uit naar je nieuwe verhaal.
    De groeten aan Esther en familie daar.

XXX Liefs paps en mams

• 30 Augustus 2014 - 12:02

Meggy En Megan:

Hoi Eline,

Mooie foto's en mooie verhalen. Lekker genieten daar.
    Veel succes maandag en tot het volgende verhaal.
    Kusjes van M & M. XXX

• 31 Augustus 2014 - 12:35

Sonia Postma:

Hoi Eline en Esther, wat een ontzettend leuk verhaal. Jullie beleven de mooiste avonturen,om jaloers op te zijn maar het is jullie van harte gegund dus geniet er maar van. Maandag beginnen jullie aan de volgende stap : de school waar jullie je kennis kunnen toepassen. We wensen jullie heel veel succes. Het is fijn om te lezen hoe hartelijk jullie daar worden ontvangen. Wat een ontzettend aardige mensen. Heel veel groetjes daar in Afrika en tot het volgende verhaal (zo leuk om te lezen).Gr. Uit Raalte.

Tags: Sun city,