Reisverslag 24 oktober – 17 november - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu Reisverslag 24 oktober – 17 november - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu

Reisverslag 24 oktober – 17 november

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

19 November 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het is weer tijd voor een verslag vanuit Zuid-Afrika. De tijd vliegt.. en het werk wat nog te doen is stapelt zich op.. Met het project gaat het erg goed, inmiddels gaat de afrondingsfase beginnen en begint het uitwerken van de verslagen. De kinderen doen erg goed hun best, maar vanwege de zwaardere handicap is het moeilijk om te zeggen of de therapie daadwerkelijk een effect gehad heeft.. Dat zullen de resultaten uit moeten maken. Wel kan ik zeggen dat de kinderen binnen de therapie flink gegroeid zijn, ze kennen mij, weten wat ik van ze verwacht en ze zijn erg creatief met het doen van ‘oefeningen’.

Afgelopen 3 weken waren weer geweldig. Veel dingen gedaan en gezien. Ik kan niet alles helemaal gedetailleerd vertellen, en houd ook verhalen achter voor als ik terug ben met kerst. Activiteiten wat we op de Alma School gedaan hebben zijn: een uitje naar de brandweer van Pretoria met de jongste kinderen van de school, dat was erg leuk. De kinderen hebben genoten en vooral van het spelen met het water. Daarnaast doet de Alma School veel geld-inzamel-evenementen, zo hebben we een Spin & Sport avond. Naast vele standjes met eten zoals pannenkoeken, pap+saus en boerenworst, puddinkjes, koffie/thee en andere lekkernijen moet er natuurlijk ook iets uitgeoefend worden om geld in te zamelen. Met de therapeuten van de Alma School + studenten + vrienden/vriendinnen vormden we een ijzersterk team van 10 mensen en we hebben 10 minuten per persoon gefietst op een spinfiets. Het totaal aantal afgelegde kilometers van het hele team samen zorgde voor een mooie 2e plek in de competitie. Het was een erg gezellige avond en ook de kinderen van de school hebben nog optredens gegeven met het orkest, gevoetbald, gebasketbald en gedanst. Wij Nederlanders hebben natuurlijk deze avond ook nog geholpen met de pannenkoeken, haha. Ook heeft de Alma School het kerstfeest al gevierd, in het midden van november haha. Omdat de kinderen in december al niet meer naar school toe komen (anders moeten ze de taxi voor heel de maand betalen, net voor twee weken vervoer.. dit is veel te duur voor de ouders). Er is gigantisch hard geoefend voor een musical waaraan veel kinderen deelnemen. Zelfs kinderen in rolstoelen konden deelnemen. Het ging over de schepping van de wereld door God, in 7 dagen. Ook werd de geboorte van Jezus en het kerstverhaal hierin verwerkt. De kinderen hebben de mooiste kostuums gedragen en ontzettend hun best gedaan om het tot een groot succes te maken! Prachtig om te zien!

Ook hebben we een typische ‘boerenmarkt’ bezocht in Irene Village. Ergens achteraf in het dorp staat vele standjes met sieraden, typisch Zuid-Afrikaanse goedjes, beeldjes en kunstwerken, verschillende standjes met schilderijen, etenswaren en kleding. Het was erg leuk om hier rond te lopen en te snuffelen tussen alle mooie spullen. Het is jammer dat er een gewichtslimiet is tijdens mijn vlucht terug naar Nederland, want ik kan niet alles mee terug nemen. Ook zijn we wezen kijken bij een kerstmarkt, jaja kerstmarkt, ze zijn er erg vroeg bij hier in Zuid-Afrika.. Dit is omdat het met kerst hier ook de grote zomervakantie is en iedereen dus op vakantie is in de Kaap of bij Durban. Ik kan me nog helemaal niets voorstellen van een zwoele kerst. In Nederland is het altijd zo sfeervol met de donkere winterdagen, heerlijk knus, gezellig en samen met familie. Ik kijk ernaar uit! Maar deze kerstmarkt was gigantisch groot en werd georganiseerd in een erg grote kerkgemeenschap. Het voornaamste wat verkocht werd zijn kerstcadeautjes, etenswaren voor kerst zoals koekjes/taarten en veel decoratie voor in het huis. Zo totaal anders dan een gezellige Nederlandse kerstmarkt, waar het gaat om kerstbomen, kerstballen en de kerstkribbe en natuurlijk warme chocolademelk! Heel erg grappig om het verschil te zien binnen de klimaatverschillen en de traditionele feestdagen. Zo geeft kerst mij een heel ander gevoel in Nederland dan hier in Zuid-Afrika.

Ook hebben we deze drie weken de wildparken weer opgezocht. Eerst hebben we een middag rondgereden in Rietvlei, een klein natuurreservaat vlakbij Centurion. Vele bokken, gnoes en ook neushoorns en zebra’s hebben we gezien! Het is en blijft werkelijk prachtig om dieren te zien. Zo heerlijk om ze te zien en het gedrag te observeren, haha. Je kunt rondrijden voor 2/3 uren en het is maar een verassing welke dieren je gaat zien.

Esther en ik zijn aan het begin van ons avontuur met haar oom en tante naar Pilanesberg Natuurpark geweest, dit prachtige park heeft ons zoveel plezier gebracht dat we nogmaals hier rond wilden rijden. We hebben afgelopen weekend gekampeerd, het was geweldig! Een tent geleend, onze auto volgepakt met matrasjes, slaapzakken, kampeerstoelen, zaklampen en onze zelf-catering. Direct nadat we op vrijdagmiddag vrij waren, zijn we richting Pilanesberg gereden. En daar aangekomen hadden we binnen één uur onze tent staan en ingericht! Dat is nou nog een goed hè! We hadden een campingplaats gereserveerd bij een heel mooi resort met een zwembad en een barretje, nabij de ingang van Pilanesberg natuurpark. In de avond hebben we een mooi vuurtje gestookt en gezellig buiten gezeten in het maanlicht. Vroeg in de ochtend (half 6) onze wekker gezet om het park in te rijden, dit omdat de dieren dan het meest actiefste zijn + in de avonden. Het was heerlijk! Prachtige dieren gezien en weer genoten van het rondrijden door het mooie landschap tussen de bergen. En we hebben een luipaard gezien! Dat betekend dat voor ons de BIG 5 compleet is! We hebben ze inmiddels allemaal gezien: De leeuw, de luipaard, de olifant, de buffel en de neushoorn! In de middag zijn we even terug gegaan naar het resort voor een verfrissende duik in het zwembad! Heerlijk afkoelen en lekker in de zon, en natuurlijk bruin worden!! Nadien rond half 4 weer het natuurpark in om de dieren te zien bewegen, verplaatsen of ze zijn op weg naar water. Zo hebben we nog een bruine hyena en een jakhals gezien! Bijzonder! Helaas dit weekend geen leeuwen en buffels. In de avond weer lekker een vuur gemaakt en marshmallows gemaakt boven het vuur. Rond een uur of tien, toen het vuur net mooi aan het branden was, begon het iets te regenen en werden we gedwongen te gaan slapen in ons mooie tentje! Eigenlijk maar goed want de volgende ochtend zouden we op pad naar Marakele, een ander natuurpark zo’n 100 km van Pilanesberg. Om half 6 de wekker, klaarmaken en de tent afbreken, opruimen, uitchecken en om half 7 op pad naar Marakele. Het pad hiernaar toe was hilarisch, allemaal bavianen op en langs de weg. Ik heb nog nooit zoveel bavianen gezien, en ze zijn niet bang voor de auto’s hoor haha. Zelfs de kleinste jongen zijn al lekker aan het rondneuzen op het wegdek. Daarnaast is het pad dat we reden prachtig! Het landschap is verbazingwekkend en veranderde gedurende de tijd. Marakele is een dichter bosveld, waarbij het moeilijker is om dieren te zoeken. De Big 5 is aanwezig maar helaas hebben we ze niet gezien. Wel die mooie giraffes, zebra’s, bokken, neushoorns en klipspringers. De klipspringers blijven op de berg. In Marakele heb je de gelegenheid om een gigantisch mooie berg op te rijden: ongeveer 2 km hoge berg met een FANTASTISCH uitzicht over het veld! Wauw wat mooi, geweldig! Het pad naar boven was smal, steil en het zou griezelig zijn om tegenliggers te passeren. Dit landschap was zó groen! Prachtig! Inmiddels heb ik veel van het land mogen zien, maar elke keer weer kan het me verassen. Dit landschap, 100 km van Pilanesberg was weer helemaal anders! Wauw!

Inmiddels nog 3 weken te gaan om daadwerkelijk te werken bij de SPD en de Alma School. De tijd gaat erg snel voorbij. Vanuit de SPD hebben we nog een bezoek gebracht aan twee andere scholen: UNICA School voor kinderen met autisme en New Hope School een secundairy school voor lichamelijk en/of geestelijk beperkte kinderen. Het was interessant om deze scholen ook te bekijken, hoe het er hier aan toe gaat en de mogelijkheden voor kinderen met een handicap. In de komende tijd zal de SPD ons ook nog 1,5 dag in een Privé praktijk laten meelopen om ook dit onderdeel van de Fysiotherapie te ervaren in Zuid-Afrika.

Na deze drie weken kijken we aan hoeveel tijd we nog nodig hebben voor het project, deze tijd nemen we en hierna gaan we rondreizen. Nog meer van het land zien. De reis naar Kaapstad van 14-22 december is inmiddels grotendeels georganiseerd en ik heb er zin in! Ik houd jullie op de hoogte! Het belangrijkste is dat ik het nog steeds erg naar mijn zin heb en geniet van deze levenservaring, want dat is het toch zeker!!! Heel veel liefs xx

• 19 November 2014 - 14:38

Lien:

Ha die Eline, wederom een mooi verhaal geschreven .Mooi om je ervaringen en belevingen te lezen. Geniet er nog goed van.Liefs Lien

• 19 November 2014 - 18:47

Koen:

Lieverd,

Wat een leuk verhaal toch weer, wat een ervaringen en belevenissen!
    Ik kijk heel erg uit naar het moment dat jij mij ook wat van deze levenservaring kan laten zien, kan ik het ook nog deels mee beleven met jou!!
    Ik ben erg benieuwd naar de trip naar Kaapstad, maar ik laat mij verrassen!
    Heel veel succes en geniet er nog van lieverd!
    Tot gauw lieve meid... Ik kan bijna niet meer wachten haha!

Ik hou van je! Xxx

• 19 November 2014 - 23:04

Sonia Postma:

Hallo Eline en Esther, wat een leuk verhaal alweer. Het is altijd weer een verrassing wat jullie hebben gedaan en wat zijn jullie beiden ondernemend maar zo zie je natuurlijk de mooiste dingen daar in Zuid - Afrika, geweldig. Je maakt ons nieuwsgierig naar de verborgen verhalen maar daarvoor zullen we nog even geduld moeten hebben wat we er graag voor over hebben. Eline en Esther nog heel veel succes met jullie mooie project,jullie doen het onwijs goed.Hier gaat alles z'n gangetje. Heel veel liefs en groetjes uit Raalte. Marcel & Sonia