De cultuur en de tradities - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu De cultuur en de tradities - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu

De cultuur en de tradities

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het heeft geregend en geonweerd in Zuid-Afrika, nu is het echt tijd dat de zomer gaat komen. Erg grappig want als het hier regent en onweert praat men van een donderstorm, het kan er dus heftig aan toe gaan. Gelukkig viel het mee in het weekend van 20 en 21 september, enkel een regenbui met flitsen. Op 21 september zijn we begin van de middag richting Pretoria gereden, hier huisvest zich het parlementsgebouw. De Union Buildings. Het is een gigantisch gebouw met prachtige tuinen en een groot park aan de voet van het gebouw. En vanaf deze plek heb ik een geweldig uitzicht over een deel van de stad. En ja, deze stad heeft ook veel hoog gebouwen als flats, kantoren en hierachter ligt een grote berg. Maar ook achter deze berg is nog een deel van de stad. De stad is ontzettend groot! Op het wandelpad langs de tuinen staan kraampjes met souvenirs, altijd mooi om een beetje rond te snuffelen. Er worden veel kleurrijke sieraden, dierenbeeldjes van hout of steen en houten zulu-maskers en nog veel meer.. Het is grotendeels eigen handwerk. Voor de Union Buildings staat een waanzinnig groot standbeeld van Nelson Mandela! Als je tussen ‘zijn benen gaat staan’ kom je amper tot zijn kniehoogte, zo groot! Het is een prachtig standbeeld! Ook worden in de tuinen van de Union Buildings slachtoffers herdacht welke vielen in de oorlogen, burgerconflicten in verschillende tijden en slachtoffers die van 1914-1918 vielen en namen van tijdens de WOII. Het is helaas niet mogelijk geweest om op zondag nog dichter bij het parlementsgebouw te komen of deze van binnen te bekijken. Maar alleen de hele entourage erom heen was al erg leuk om te zien.
Later op de middag zijn we doorgereden naar Groenkloof. Hier zijn we een tijd geleden met Theo, Bert en Sietske geweest om de 4x4 route te rijden met de auto van Theo. Nu wilden we graag wandelen. We hebben gekozen voor de 10,5 km route zodat we de gehele berg konden bekijken en hopelijk dieren spotten. Het was een erg mooie route en we hebben genoten. Ten slotte hebben we zebra’s, struisvogels (welke eigenlijk super groot zijn), parelhoenders en bokken gezien! Het blijft bijzonder om zo dicht bij de dieren te kunnen zijn.
Dinsdag zijn we als begeleiders mee geweest naar de Pretoria zoo met de kinderen van de Alma School. Een hele organisatie zal ik je vertellen. Alle kinderen van de hogere groepen moeten vervoert worden, inclusief rolstoelen. We zijn met schoolbusjes vervoert en konden bij de ingang mooi aansluiten bij de vele, vele andere schoolkinderen welke ook de dieren wilden bewonderen. Ik wist niet zo goed wat te verwachten van de dierentuin in Zuid-Afrika, aangezien je ook in de natuurparken de dieren in de ware omgeving kunt spotten, iets wat ik hier prachtig vind. De groep kinderen zijn opgesplitst tussen de begeleiders en zo zijn we met een groep van ongeveer 8 kinderen het park ingegaan. Te weinig tijd om het hele park te bekijken en te veel zorgen om de kinderen om zelf volledig te kunnen kijken en ‘genieten’ van het park. Het geeft veel voldoening om de reactie van de kinderen te zien, als ze naar lang lopen eindelijk de olifant gevonden hebben. Dan is het tijd voor een kleine lunch en nemen de kinderen met ons plaats op een grasveldje. Bijzonder om te zien wat voor lunch ze hebben meegekregen van huis, van kip van de KFC, normaal gesmeerd brood, tot gezonde yoghurtjes en heel veel chips en snoep. Ze hebben natuurlijk niet elke dag een uitje haha! Na ook de krokodil nog te hebben bezocht is het helaas al weer tijd om terug te gaan richting de schoolbusjes en terug naar de school. We zijn in het park aanwezig geweest van half 10 – half 12, eigenlijk veel te kort. Maar de kinderen zijn het zat, het lopen, het slenteren en vooral het luisteren naar de juffrouw. Het was voor de kinderen een leerzame dag, want zulke levensgrote dieren, zo dichtbij is natuurlijk een groot avontuur.
De woensdag was het een nationale feestdag: Erfenisdag (in het Engels: Heritage day). Het was voor de Zuid-Afrikaners moeilijk om mij uit te leggen wat precies de betekenis is van deze dag. Velen komen uit bij het feit dat er veel gebraaid wordt op deze dag. Dus ik heb Erfenisdag maar even gegoogled:
Erfenisdag is een Zuid-Afrikaanse feestdag die wordt gevierd op 24 september.
Tijdens de overgang naar een democratisch Zuid-Afrika heeft de regering van dat land besloten dat er een dag moest komen waarop Zuid-Afrikanen, van elke bevolkingsgroep dan ook, hun afkomst moesten gedenken. Dat betekende dat niemand moest vergeten wie hij was en waar hij vandaan kwam. Iedereen moest op die dag zijn eigen geschiedenis en cultuur in ere houden.
Oud-president Nelson Mandela heeft zelf het woord regenboognatie verzonnen om de unieke verscheidenheid aan culturen in Zuid-Afrika te beschrijven. Erfenisdag moest een viering van die verscheidenheid worden. De eerste erfenisdag was op 24 september 1995.
Erfenisdag gaat echter niet over elke culturele groep apart. Het is juist een feest die over die grenzen heen kijkt en de samenwerking viert.
Een belangrijk onderdeel van erfenisdag is het houden van een braai. De dag wordt daarom ook wel nationale braaidag genoemd.

Zo nu weten we wat het precies in houd! Wij zijn op deze dag samen met de Zwitserse studente welke samen met ons werkt naar Centurion Mall geweest en hebben een lekkere dag gehad, hier en daar een winkeltje en een lekker drankje op het terras! In de avond stond dan toch echt de beruchte braai op het programma, wij zijn uitgenodigd door Johan om met hem mee te gaan naar vrienden van zijn kerk. Ze hadden onder een kantoorpand, de parkeerplaats in gebruik genomen om lekker gezellig samen te zijn en te braaien. Daarnaast is er ook een cricketveld gebouwd dus dat hebben we ook maar eens uitgeprobeerd. Het lijkt erg veel op het ‘slagbal’ of softbal in Nederland. Ik heb erg genoten van de avond en nieuwe mensen ontmoet welke we zeker vaker gaan zien. Allen zijn ze zo gastvrij en enthousiast over alle mooie dingen in Zuid-Afrika welke we zouden moeten gaan zien. Onze lijst met activiteiten wordt steeds groter haha.
Op vrijdag hebben we ons halve dagje bij de Alma School heerlijk besteedt. Onze begeleidende fysio was vandaag niet aanwezig dus hebben we vele klasjes bekeken en gespeeld met de kinderen. Soms is het al zo mooi om de kinderen lekker te zien spelen, het geeft me energie. Het zijn zulk prachtige kinderen, zo verschillend, maar allen zo uniek!! De kinderen mochten vandaag in de pauze lekker spelen en soppen met water. Ze hebben genoten en waren nadien helemaal doorweekt, ach wat maakt het uit, even in de zon en dan zijn ze weer droog. Sommige kinderen waarmee niet goed mee gecommuniceerd kan worden of kinderen welke emoties niet goed kunnen uiten, laten duidelijk zien dat het spelen met water, het voelen van het water en het zien opspatten van het water zeker aan hen besteedt is. Genieten doen ze!
In de middag zijn we met ons drieën naar het Freedom park geweest in Pretoria. Een prachtige plek waar ook slachtoffers van conflicten en dergelijke worden herdacht. Er is een mooie amfitheater met helder groen gras en een fonteinparkje met in het midden de vlam van vrijheid. Het lijkt een erg mooi onderhouden park waar ook spirituele evenementen gehouden worden of mensen naar toe komen om te bidden. In een bijgelegen gebouw worden vele overleden presidenten welke goed zijn geweest voor Zuid-Afrika afgebeeld met een levensmotto. Allen stonden voor een samenleving waarin blank en zwart samen zouden zijn, helaas is daar in de echte gemeenschap nauwelijks iets van te zien. Ik vraag me daarbij af of het ooit mogelijk zal zijn om ‘samen’ te leven. De cultuur, gewoonten en ook normen en waarden verschillen ontzettend.
In de avond zijn we uitgenodigd voor het feestje van SPD independent livings (beperkten welke leven op het terrein van de SPD). Om half 5 waren wij aanwezig nadat we het Freedom park bezocht hebben, iedereen druk met de voorbereidingen, de braai wordt in orde gemaakt, de tafels prachtig opgemaakt, het eten gekookt en jawel de lekkernijen klaargezet. Ze houden ervan om gigantisch veel eten voor te bereiden, zodat er zeker genoeg is. Om 7 uur zijn we na het helpen koken en voorbereiden richting de braaiplaats gegaan en kon de avond gezellig beginnen. Een drietal vrouwen van de SPD heeft zich gekleed in prachtige traditionele Zuid-Afrikaanse kleding en zingen, dansen en poseren voor de fotocamera. Het was een avond met traditioneel eten, dus kon ik natuurlijk niet achter blijven en heb ik een kippenvoet gegeten. De tenen, zool en zelfs de nagels waren nog aanwezig. Maar als je dan uitgenodigd worden door deze hartelijke mensen moet je het ook aandurven om de traditionele gerechten te proeven. Dus dat heb ik gedaan! En ik kan je zeggen dat het niet zo veel aan was haha. Er is geen vlees aanwezig, enkel stug vel en nagels welke ik niet gegeten heb. Maar naast deze uitdaging heb ik heerlijk gegeten, pap met saus, witte boontjes en een heerlijke salade met feta en aardbeien. Op zo’n avond heb ik opnieuw mensen mogen ontmoeten welke met mij hun verhaal gedeeld hebben. Het blijft bijzonder hoe gastvrij de Zuid-Afrikaners zijn!
Op zaterdag zijn Esther, Judith en ik naar Magaliesberg gereden, zo’n 1,5 uur rijden richting de bergen. Het is lastig om ergens heen te rijden, ook al heb je een TomTom, omdat vele bestemmingen helaas geen adres hebben.. Het is ergens tussen Rustenburg en Magaliesburg en als je deze richting aanhoud dan kom je er wel;) We hebben bij deze Capony Tour mogen kabel-sliden in een harnasje aan een kabel tussen de bergen. Wat een avontuur en een prachtige uitdaging om te doen! Er waren 11 platformen waartussen we de slides hebben gemaakt. Sommigen gaan rustig maar zijn meer dan 55 meter boven de grond, anderen sneller maar iets minder hoog. Het was super gaaf om te doen en eigenlijk had ik er na 10 slides nog niet genoeg van. De groep waarmee we samen zijn gegaan was erg gezellig en ook de begeleiding was leuk. In de avond zijn we met zijn drieën uiteten geweest bij de SPUR (steakhouse) en hier hebben we de rugby van ZA Springbokken tegen Australië. Het was spannend totdat de Springbokken hun voorsprong pakten en de volle winst! Het was een indrukwekkende en intensieve, maar vooral geweldige dag!
Maandag zijn we weer vol frisse moed en vele avonturen verder richting het werk gegaan. Elke dag is weer een verassing wat we gaan doen! De afwisseling is groot en ons project loopt tot nu toe prettig! In de avond hebben we ons gewaagd aan training van het kickbox! Een gezamenlijke warming-up, leuke oefeningen tegen een box-bal en een volledige work-out. Een leuke sport met opnieuw leuke mensen!
Ik vind het erg leuk om jullie reacties te lezen en om met jullie mijn verhalen te delen! Ik realiseer me hoe bijzonder het land is en hoe blij ik ben dat ik dit in mijn schooltijd mag doen! Heel veel liefs uit Zuid-Afrika! xxxx

• 30 September 2014 - 20:11

Carmen:

Hee Eline,

wat heb je dit weer mooi geschreven zussie!

• 30 September 2014 - 20:25

Irma:

Hey Eline , lieverd.
    Wat een geweldig en mooi verhaal heb je weer geschreven en wat hebben jullie weer veel gezien en gedaan.
    Als ik hoor dat je er weer een nieuw verhaal erop hebt gezet dan moet ik die eerst lezen voordat ik wat anders ga doen.
    Ga hem uitprinten voor Oma.
    Super!
    Wij wensen jullie veel plezier en succes.
    Groeten en veel liefs XXX van Pap en Mam en Mijke en Carmen.

• 30 September 2014 - 20:52

Dodi En Wouter:

Ha Eline,
    Heerlijk om te lezen hoe ontzettend je het naar je zin hebt daar! Gaaf hoor! Stiekem zijn we HEEL ERG jaloers!!

Dikke kus vanuit Zwolle

• 30 September 2014 - 21:24

Oma Nijenkamp:

Hallo Eline.
    Hoe gaat het?
    Ik mis je wel hoor!
    Ik lees alle reisverslagen van je.
    Zijn mooie verhalen en jullie maken veel mee.
    Succes met de stage en nog heel veel liefs van Oma .

xxxx

• 30 September 2014 - 21:35

Sonia Postma:

hoi Eline en Esther, wat een belevenissen maken jullie toch mee. Maar gelijk hebben jullie om zo veel mogelijke dingen te doen wat in jullie bereik ligt. Zo te horen gaat het goed met jullie project. Het is zeker leuk om te zien hoe de kinderen reageren op dingen zoals bv gewoon water,hoe veel plezier ze daarvan kunnen hebben. Wat gewaagd om te kabel-sliden ! Dat jullie dat durven,het zag er wel heel professioneel uit. Wat zag je er leuk uit Eline. Gaat het ook goed met de Zwitserse studente? Moeten we straks oppassen voor jou Eline na zo'n kickbokstraining? Jullie hebben het daar echt naar jullie zin en ontmoeten daar zoveel leuke en bijzondere mensen in het zo gastvrije Afrika. Wat een ontzettende leuke foto's . Heel veel groetjes ook van mijn ouders en tot het volgende verhaal liefs vanuit Raalte.

• 01 Oktober 2014 - 19:24

Angelein:

Jeetje Eline,wat een super mooi verhaal en wat kun je het allemaal mooi verwoorden.En wat maak je veel mee.Blijf lekker genieten. .Wens jullie heel veel plezier en heel veel succes .veel liefs lien.

• 02 Oktober 2014 - 18:00

Marijke Willemsen:

Hoi Eline,

Wat een prachtige verhalen schrijf je iedere keer weer.
    Bijzonder wat je allemaal hebt gedaan en meegemaakt, in het mooie Afrika.
    heel veel succes en plezier met je project, en natuurlijk heel veel genieten en beleven van al het moois wat je nog gaat meemaken.

groetjes, Marijke