4 weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu 4 weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu

4 weken in Zuid-Afrika

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

21 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo weer een nieuw reisverslagje vanuit het mooie Zuid-Afrika! De temperatuur stijgt elke dag en de lente begint echt! Je kunt het zien aan de bloesem in de bomen en het groen wordende gras! Alles krijgt kleur, heerlijk! Ook erg grappig om mee te maken, in Nederland heb ik immers net het goede weer van de lente en de zomer gehad & dan maak ik het hier nogmaals mee dit jaar! Al moet ik er nog niet aan denken dat ik in december het temperatuurverschil moet gaan meemaken, hier is het dan hartje zomer 40 graden en in Nederland behoort er met kerst sneeuw te liggen, haha.

Ik begin ook aardig ritme te krijgen wat betreft de stage en het dag ritme. De wekker staat door de week om kwart over 6 en wij sluiten onze ogen vaak voor half 10 in de avond, lekker! De dagen zijn zeker wel vermoeiend dus goed en voldoende slapen is erg belangrijk!

Inmiddels is ook het Zwitserse meisje Judith dat stage komt lopen bij de SPD en de Alma School gearriveerd. Ze is erg aardig en we zullen met haar ongetwijfeld ook een keer een uitstapje maken! Ondertussen zijn Esther en ik door de week al druk bezig met het project en in de weekenden is er genoeg te doen. We moeten maar eens een lijstje opstellen van wat we allemaal zouden willen doen!

We hebben inmiddels kinderen geselecteerd voor onze therapievorm en ook onze therapieruimte is klaar. We gaan onderzoeken of we zelfvertrouwen kunnen opbouwen door een vorm van therapie waarbij de relatie met het eigen lichaam, de ruimte om het kind heen en de relatie met en tegen leeftijdgenootjes belangrijke aspecten zijn. Er is eerder onderzoek gedaan naar deze methode, genaamd sherborne. Dit was in het zuiden van Zuid-Afrika ook met kinderen. Uit dit onderzoek bleek dat de methode een positief effect heeft op het zelfvertrouwen van deze doelgroep. Echter gaan wij wel met verstandelijk en enkele lichamelijk beperkte kinderen werken, dat is een uitdaging voor mij!

Op de Alma school worden allemaal leuke activiteiten georganiseerd, zo waren er vorige week boerderij dieren op de binnenplaats uitgestald! Zo was er een schaap, geitjes, konijnen, een kalfje en een shetlandpony waarop een rondje gestapt mocht worden! De kinderen vinden dit heerlijk en genieten overduidelijk van het contact met de dieren en het voeren van stukjes kool en wortel. Foto's volgen :)

Er is ook een sportdag, deze heeft plaatsgevonden op woensdag 17 september. Er zijn beperkte kinderen van 9 verschillende scholen samen bij de Alma om daar de sportactiviteiten allen als beste te verrichten! Ik heb samen met de Zwitserse geholpen op deze dag met de spelletjes, zo was er een rolstoel wedstrijd, pittenzak gooien, stoelendans en nog veel meer. Het was geweldig om te zien en mee te mogen maken! Alle kinderen waren zo vrolijk! Het schoolhoofd leverde het commentaar tijdens de spelletjes, geweldige 'opa' voor de kinderen, hij is al aardig op leeftijd maar zorgt erg goed voor zijn kinders! Hij is daarnaast zeer betrokken bij alles wat er gebeurt en ook in de pauzes maakt hij graag een praatje met ons en het overige personeel. De sportdag begon om half 10, want voordat alle scholen met busjes gearriveerd zijn. Aan het einde van de ochtend, tegen kwart over 12 heeft elk kind een prachtige medaille gekregen! Iedereen heeft erg zijn best gedaan in de volle zon! Ik heb goed moeten smeren maar zij zijn het allen gewend haha.

Esther en ik zijn naar het Rhino & Lion park geweest, het is zo'n 45 km rijden met ons bakkie dus erg dichtbij! Langere afstanden betekenen hier namelijk niet zoveel, vaak ik het alleen maar rechtdoor en enkele keren links of rechts. Het is een prachtig park waar dieren leven in grote hokken, zo kun je ze gegarandeerd de leeuwen, cheeta's, tijgers, witte tijgers en wilde honden. We hebben zelfs de buffel gespot, één van de big five en erg gevaarlijke dieren van Zuid-Afrika! Toen we aankwamen zijn we eerst naar de kiosk gereden, hier 'wonen' de jongere dieren in de animal crèches. Ik ben waanzinnig dicht bij vele prachtige dieren geweest en heb zelfs twee jonge tijgertjes en een wit leeuwtje geaaid! Het waren prachtige diertjes en zo schattig!! Geweldige ervaring om zo dicht bij te kunnen komen, natuurlijk hebben we een uitgebreide fotoshoot gehouden zodat het op beeld staat haha.
Ook het reptielenpark, waar gelukkig de dieren zoals slangen en spinnen achter een glasraam zitten was erg indrukwekkend! De meest dodelijke slang, de groene mamba is als een waterslang zo felgroen en dun en deze hebben we gezien, maar hij is niet mijn favoriet hoor!
Na ongeveer 2 uur bij de crèche te hebben rondgekeken, zijn we het park ingereden. Het was voor ons kleine autootje een hele ervaring om op een onverharde weg, met bochten en gaten zo te rijden! Gelukkig heeft ze het overleefd haha. We hebben prachtige groepen dieren gezien; gnoes, zebra's, de buffels, bokken en impala's. Elke keer weer uniek om ze te spotten. Ook de natuur blijft om te genieten!

Ook was er op het terrein van dit park een cave (grotten) met Stalactieten en Stalagmieten. Hier hebben ze vroeger met vele arbeiders gewerkt totdat er in 1920 goudgrotten ontdekt werden, hierna zijn ze weggegaan uit deze cave. We zijn naar beneden gegaan met een tour, ongeveer 10-12 mensen. 20 meter naar beneden met trappen, dan nog eens 20 meter dieper met een lift en ten slotte nog ongeveer 20 dieper met trappen. Hier onder de grond was het 16 graden Celsius en de Stalactieten en Stalagmieten 'groeien' 1 cm per 100 jaar.. Bijzonder om je te beseffen dat deze cave al meer dan miljoenen jaren oud is. Het was een prachtige cave om te bezoeken en een stukje van de historie mee te krijgen!

Aankomende week gaan we echt beginnen met het geven van therapie volgens onze methode! Ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken! Daarnaast gaan we a.s. dinsdag mee naar de Pretoria ZOO met de kinderen van de Alma School. Zoals het schoolhoofd zegt; extra begeleiding is altijd goed! Top!

Tot snel! Tot het volgende verslag!

• 21 September 2014 - 12:07

Koen:

Lieverd!

Wat een geweldig verhaal weer, je schrijft echt zó leuk! Mooi om te lezen dat het project nu eindelijk van start kan gaan, dat heeft natuurlijk de nodige inspanningen gekost, maar het zal voor jullie ook fijn zijn dat dit eindelijk van start kan gaan.
    Heel veel succes gewenst met de werkzaamheden van het project. Het is nog wel afwachten wat de reacties van de kinderen zijn, maar met jou zal dat ongetwijfeld goed komen! :)

Geniet er van schat! Blijf genieten van de dingen om je heen..en ja, je maakt mij wel een beetje jaloers hoor met al die fantastische foto's en verhalen!

Tot snel lieverd. Ik hou van jou!

Dikke kus. Xxx

• 29 September 2014 - 16:56

Johan Asbroek:

Hallo Eline ik was vanmiddag bij je vader paardebrok brengen en toen kregen we het over je stage in Zuid Amerika super gaaf. Veel plezier en gr.johan asbroek

Tags: RHINO