Introductieweek bij de organisatie SPD - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu Introductieweek bij de organisatie SPD - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu

Introductieweek bij de organisatie SPD

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

08 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo Allemaal,

Goed om te horen dat jullie de verhalen leuk vinden! Het is niet te beschrijven, het is hier gewoonweg prachtig & we beginnen te wennen aan het relaxte leventje. Daar gaat wel verandering in komen als we het ritme van werken en schoolwerk te pakken hebben.

Zaterdag 31 augustus:

Zaterdag zijn we met Theo, Johan en Theodore naar de Getaway show in Johannesburg geweest. Deze heren zijn echte avonturiers en houden van het buitenleven. De getaway show is een camping/outdoor beurs, en echt alles is beschikbaar. Van stands over bezienswaardigheden, stands over duiken, natuurparken, outdoorliving en de mooiste caravans, vouwwagens en Mercedes-Benz auto's. Voor es en mij een ware eye-opener voor alles wat we in Zuid-Afrika kunnen gaan doen!

In de avond zijn we rond 6 uur naar Kickboxing superfightluege Zuid-Afrika gegaan. Nadat we oma opgehaald hebben, gaan we vanavond kijken naar johan! Johan doet nu zo'n 5 jaar aan kickboxing en is op amateurniveau de beste van zijn land. De sfeer in de arena is niet te beschrijven, wat een sport. Het is heel indrukwekkend om dit te zien. Meppen, slaan, schoppen, ik doe het nooit na! Het was heel erg spannend maar gelukkig heeft Johan gewonnen!

In deze week heb ik al zo veel mooie dingen meegemaakt! Ik heb het erg naar mijn zin!

Ma 1 sept:

Vandaag onze eerste dag bij de organisatie waar wij onder zijn gebracht: de SPD Services to People with a disability. Theodore brengt ons en wij zijn aanwezig geweest van 9 uur tot 13 uur. We hebben veel uitleg gekregen en een stapel leeswerk. We zullen aankomende week een introductie hebben waarin we al veel zullen zien. Het terrein van de SPD is best groot en alles onder een dak: kindergehandicaptenzorg, begeleid wonen voor jong volwassenen, een project computer besturing, een project motiveren van vrouwen om wat van het leven te maken, een naaiatelier en de kantoren.
Het was een interessante ochtend waarna we met Theo en de rest van de familie een traditie hebben hooggehouden!
De 1 september Lente duik bij talita met Theo, Johan, Theodore, talita, Erich, klein Adriaan en Derek. Het zwembad was slechts 15/16 graden. Het was erg gezellig!

Dinsdag 2 sept:

Vandaag is de eerste echte introductiedag waarbij we met social workers op pad gaan. De organisatie SPD vind het belangrijk om ons te laten zien wat het begin in van het proces.

Voordat we op pad gaan komt Henk van de auto verhuur langs om ons bakkie af te leveren! Een mooie witte Renault Clio zal ons vanaf nu gaan vervoeren!

Daarna rijd ik met iemand mee naar Phomolong een klein dorpje bij hartbeestpoort, waar ik ben Bert en Sietske ben geweest. Het is heel erg en heftig, letterlijk een township. Golfplaten huisjes, vuilnisbelten overal, half aangeklede kinderen met blote voeten op straat. Zoiets heb ik nog nooit gezien, ja in films en documentaires.. Ongelofelijk dat het is. We gaan naar een plek waar drie hutjes staan, dit blijken kantoren te zijn. Er zijn twee hutjes op slot, welke vreemd genoeg vandaag niet geopend kunnen worden. We nemen plaats in het derde hutje. De social worker is hier elke dinsdag en donderdag van 8:30 - 12:00 om mensen op vrijwillige basis te ontvangen welke komen voor een intake wat betreft pleegouderschap. Er komen vrouwen langs, met de naarste verhalen en de moeilijkste omstandigheden. In de middag gaan we op huisbezoek om een intake af te nemen voor pleegmoederschap. Erg indrukwekkend om in een golfplatenhuisje hierbij aanwezig te zijn.

In de namiddag rijden we naar een opvang voor misbruikte kinderen. We stoppen enkel even om wat papierwerk af te leveren, maar krijgen ook een rondleiding. Het mooiste hieraan was om de 'speelkamer' van de kleine kinderen binnen te komen, je wordt werkelijk ontvangen als de eerste blanke wie zij zien. Allemaal stormen ze op mij af en klimmen om mijn benen, willen een handje of een High-Five!

Het was een bijzondere, maar vermoeiende dag! Het Engels praten en luisteren vergt nog veel energie en het rijden van lange afstanden ook.

Woe 3 sept

Vandaag rijden es en ik weer richting Pretoria om onze 2 introductiedag te gaan beleven. We gaan apart op pad met de social workers, vandaag ben ik is Sosgahuve geweest. Het is een gebied waar zwartmensen wonen is erg mooie huizen, je staat versteld! Dit is weer het tegenovergestelde van Phomolong, waar ik gisteren ben geweest. Ook hier hebben we huisbezoeken gedaan om te kijken of de pleegouders en pleegkinderen het goed deden.

In de middag ben ik mee geweest naar de Memezelo secundary high school van Sosgahuve. Hier nemen ze de tijd voor kinderen van 13-17 jaar om hun verhaal te doen. Ik was aanwezig bij een groepssessie en kreeg bij elk persoonlijk verhaal een brok in mijn keel. Wat hebben deze jonge meisjes veel te verduren! Ouders verloren, lichamelijk of emotioneel misbruikt, weinig geld en ook nog de onzekerheid om niet meer naar school te kunnen omdat er geen schooluniform gekocht kan worden. Verschrikkelijke verhalen maar mijn levensverhaal totaal niets bij is. De social workers nemen mij als voorbeeld van hoe het moet: studeren, ontwikkelen en gaan voor je dromen! Het is erg indrukwekkend en ik heb met de meisjes te doen. Het doel van de sessie is het uiten van emoties en frustraties en hoe ze hiermee om zouden kunnen gaan. Wat heb ik hier inzicht van meegekregen, het is een moment van even stilstaan bij wat je aan geluk wel hebt!

Ik rijd met es naar huis en bespreek de heftige dag, het doet ons beiden veel maar vinden zeker dat het goed is om deze situaties te zien, zodat we straks een goed inzicht hebben van waar onze Fysio patiënten vandaan komen.

Do 4 sept:

Vandaag zijn we een dagje vrij van de SPD, dat is goed nieuws want we mogen met Theo en Theodore mee naar Alma. Het is een klein dorpje tussen de bergen op zo'n 2,5 uur rijden van Centurion. Het is een heugelijke dag, koedoesdoorn, het natuurpark waar wij ook in het huis van Bert en Sietske zijn verbleven, hebben giraffes gekocht. Vandaag is de dag dat deze 'kameelpaarden' gevangen, vervoert en losgelaten worden. De huidige eigenaren verkopen de dieren omdat er op terrein niet voldoende bomen en voedsel aanwezig zijn.

De wekker gaat om 4 uur in de morgen en we maken ons klaar om te gaan rijden, een lekker kopje thee en gaan! Het is erg bijzonder dat wij hier bij mogen zijn! Onderweg stoppen we even voor een ontbijtje waarna we snel weer in de auto stappen. Het laatste uur was een zandweg, hobbeltje hier, hobbeltje daar! Gelukkig kan de Ford 4x4 dat aan!

Als we aankomen op plaats van bestemming is het hele team al gearriveerd. De vee-arts, de vangploeg, de man van de helicopter, de truck welke de dieren gaat vervoeren en de eigenaren van de giraffes. Er hebben 6 giraffes gevangen, een voor een. De vee-arts gaat met een injectie met de helicopter op zoek naar de giraffe, hij schiet het dier, welke op dat moment kort slaperig wordt. Dan moet de vangploeg het dier naar de grond halen om hem een blinddoekje en watten in de oren te doen. Zo wordt het dier minder gestrest en gaat het gemakkelijker op de trailer. Voordat de vangploeg de giraffe kan pakken moet er met de landrover achter de giraffe aangereden worden om het naar een gunstige plek te loodsen. Ik vond het zó indrukwekkend! De giraffe is een prachtig dier en we konden nu erg dichtbij komen!
Ik heb zelfs nog in helicopter gezeten, een kleine zeer maar gigantisch wendbaar! Wat een uitzicht over het landschap!

De vangst ging voorspoedig en hadden ze allemaal binnen 4 uur op de truck staan. De vangst bestond uit 4 jongen waarvan 1 mannetje, en de anderen twee waren drachtige moeders. De giraffes staan in de truck maar als ze vallen tijdens het rijden, omdat ze te druk zijn of nog te gestrest. Helaas is dit gebeurt, de twee moeders zijn gevallen in de truck en dan komen ze erg moeilijk overeind. Er zit een erg groot risico aan het vervoeren van giraffes, al wordt het dagelijks gedaan. Als een giraffe valt, kan het zijn nek breken of als de nek lager komt dan het lichaam, komen alle lichaamssappen naar boven, dit is erg gevaarlijk. We hebben twee giraffes op de oorspronkelijk plek gelaten en zijn met 4 jonge dieren naar Northam gereden.

De truck is gaan rijden naar Northam, terwijl wij met Theo en Theodore nog met de oude eigenaren naar hun huis zijn gereden in het park, gelegen tegen de bergrand. Wauw wat een prachtig plaatje, uitzicht over de bergen, de natuur is werkelijk mooi!
Aangekomen in Northam duurde het welgeteld 4 seconden en de dieren waren vrijgelaten en hadden hun weg in het nieuwe verblijf gevonden. 4-6 uur vangen en vervoeren en 4 seconden los laten! Wat hebben we een grandioze dag gehad!

In de avond zijn we gezellig uit eten geweest en op tijd naar bed na een intensieve, maar onvergetelijke dag!

Vrijdag 5 september:

Vanmorgen zijn we rond 7 uur richting de SPD gereden, opnieuw druk op de weg. We beginnen onze dag met een beetje werk voor het project. Rond 12 uur rijden we met Anine, een begeleidster van de SPD naar de alma school om een kijkje te nemen. Het is prachtig, echt een moderne school. Mooie tuinen op de voor- en binnenplaats. Het is vandaag casualday in Zuid-Afrika en dat betekent dat er in normale of gekke kleding naar werk en school gegaan mag. Op deze dag hebben alle scholen een en wordt er geld ingezameld voor de gehandicaptenzorg. Ook op deze school hebben ze een leuke dag gehad en gaan ze lekker op tijd naar huis om het weekend te vieren. Ook wij gaan op tijd terug naar de SPD, echter is het wachten nog even op ons autootje welke gemaakt is door Henk omdat de kattenbak niet wilde sluiten. We hebben nog kort boodschappen gedaan en zijn de middag lekker buiten in de zon gaan zitten! Weekend!!

Deze week, 8 september beginnen we echt met werken en het project, ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen ;) liefs xx

• 08 September 2014 - 16:56

Marcel:

Eline, wat een prachtige verhalen. Genieten dus! Dat neem je straks allemaal als waardevolle bagage mee terug naar Nederland je toekomst in. Goed bezig!

• 08 September 2014 - 18:30

Koen:

Liefje!

Wat een verhalen zeg, jeetje wat maak jij veel mee!
    Geweldig om te lezen dat je zoveel ziet en beleeft! Volgens mij is het allemaal lastig te omschrijven hoe iets is, maar het klinkt allemaal erg indrukwekkend!
    Geniet er van en veel succes met de opzet van het project!

Loveyou! Xxx

• 08 September 2014 - 21:06

Angela:

Wat maak jij veel mee en mooi dat je ons zo mee laat genieten. Succes en lieve groet

• 08 September 2014 - 21:10

Sonia Postma:

Hoi Eline en Esther, wat een prachtige verhalen zo ontzettend leuk om te lezen,het is net een boek of een serie. We genieten er zelf ook van en kunnen bijna niet wachten op het vervolg hiervan. Maar het aller belangrijkste is dat jullie het zo naar jullie zin hebben en genieten met volle teugen dat doet ons reuze goed. Jullie zullen zeker s'avonds bekaf zijn na zoveel indrukwekkende avonturen,dat is zo waardevol het is bijna niet te beschrijven.Ik ben ontzettend trots op jullie beiden.Jullie krijgen natuurlijk een heel goed beeld hoe tegenstrijdig het daar kan zijn en met wat voor weinige middelen de mensen het daar moeten doen. Nu gaat het echte werken en het project dus beginnen ,we wensen jou, Eline en je maatje Esther heel veel succes.Het gaat jullie goed. Veel lieve groetjes van Sonia,Marcel,Bart en Wouter en Dodi,en niet te vergeten je allerliefste KOEN ! Tot snel.

• 08 September 2014 - 21:25

Kaja:

Hee lien!

Wat onwijs leuk je verhalen te lezen! Wat een ervaringen zeg :) leuk!! Ben benieuwd hoe het werken en project gaat verlopen. Lekker blijven genieten daar :)

Veel liefs, Kaja

• 08 September 2014 - 21:45

Trudy:

Hey Eline,

Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven.
    Zo fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt in het verre Zuid Afrika.
    We genieten van jullie avonturen....zo bijzonder allemaal.
    Succes met het werk en het project.
    We kijken alweer uit naar het volgende verslag.

Liefs, Jan, Trudy en Wouter.

• 10 September 2014 - 15:51

Wouter:

Leuke verhalen hoor. Geniet maar van de mooie avonturen die je daar mee maakt