Zuid-Afrika 23 augustus - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika 23 augustus - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eline Nijenkamp - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika 23 augustus

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

23 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

De tijd is eindelijk daar, het avontuur is begonnen! Samen met studiegenote Esther gaan we een project + stage/vrijwilligerswerk doen in Pretoria, Zuid-Afrika. Begin februari zijn de plannen ontstaan, en nu 6 maanden later en heel veel geregel verder, is het zover! Nadat ik heerlijk met de vriendinnen een week genoten heb op Kos, mocht mijn reiskoffer al snel weer ingepakt worden.

Donderdagavond 21 augustus heb ik een erg fijn tot-ziensfeestje gehad waar ik mijn lieve familie, vriendinnen en kennissen tot ziens gezegd heb, dankjulliewel voor de lieve wensen!

Na mijn vakantie op Kos en de vakantie van mijn lieve vriendje Koen, zijn we de laatste 3 dagen samen geweest! Koen komt mij op 11 december opzoeken, wat vind ik dat leuk!

Op vrijdagavond zijn we heerlijk met het gezin uit eten geweest! Heerlijk die Nederlandse spareribs afgekloven, al heb ik uit verhalen gehoord dat barbecuen in Zuid-Afrika geen uitzondering is! We hebben nog een paar uurtjes geslapen, en om 2 uur zijn we richting Düsseldorf gereden! Düsseldorf is zo'n 2 uur rijden, dus we zijn mooi op tijd gearriveerd op het vliegveld! Maar dan komt de tijd van tot ziens zeggen wel erg dichtbij. Na een goede kop thee, welke overigens veel te heet was, was het tijd voor Esther en mij om door de douane te gaan! Na heel veel knuffels en gezwaai begon het avontuur. Onze vlucht vertrok om 6:20 vanaf Düsseldorf naar Amsterdam, 35 minuten vliegen met een KLM Fokker70. Nog voordat de bemanning en de piloot ons welkom heeft kunnen heten, werd de landing al weer ingezet! Een groot voordeel was dat de bagage rechtstreeks door is gegaan naar het andere vliegtuig, daar hadden we dus geen omkijken naar. Op Schiphol hebben we ruim voldoende overstaptijd gehad. De gate waar wij ons mochten melden was eerst nog bedoelt voor een vlucht naar Detroit. Omdat deze vertraagd was, zijn ook wij te laat (1uur) vertrokken. Uiteindelijk zijn we rond kwart over 11 uur in de morgen gaan taxiën naar de baan van vertrek. Wat een groot vliegtuig, de Boeing 777-200, ook van KLM. Aan boord waren rijen van 3-3-3 en in totaal een passagiers aantal van 318 mensen. Het ontbrak aan helemaal niets, voldoende te drinken, een warme maaltijd met kip/honingmosterd, salade en een toetje, vervolgens een heerlijk ijsje en tenslotte een pizzaatje, met koude pasta salade en fruit! En wat te doen in een tijdsbestek van 10 uur en een half uur? Filmpjes kijken en korte stukjes slapen, af en toe een keer de benen strekken was ook fijn om te doen en muziek luisteren, mijn iPod bood mij aan: Guus meeuwis, Bløf, Top40 en zelfs van papa's lievelingsmuzikant Boudewijn de Groot had ik mezelf voorzien! Via de vluchtinformatie blijkt dat het op een hoogte van iets meer dan 10 km hoogte toch echt -50 graden Celsius is. De snelheid van het vliegtuig bedraagt gemiddeld 920 km/h.

Het is half 10 in de avond en de landing wordt ingezet! Om 10 uur zijn we op Zuid-Afrikaanse bodem en nadat we door de paspoortcontrole zijn geweest en de bagage opgehaald hebben worden we door Theodore opgehaald. (Een achterneef van Esther). De eerste nacht overnachten wij bij Theodore en Johan (de broer van Theodore) in hun appartement in Pretoria. Ongeveer op een half uurtje rijden van het vliegveld in Johannesburg! Het is donker en we kunnen het landschap nog niet goed bekijken! Dat zal morgen een verassing zijn. We gaan rond half 1 slapen en hebben de wekker om 10 uur gezet. Slaap lekker..

De wekker gaat en Theodore en Johan zijn naar de kerk, wij douchen ons en maken een lekker ontbijtje met gebakken ei. We maken ons klaar, want als Theodore en Johan terugkomen brengen ze ons naar Bert en Sietske, de oom en tante van Esther welke daar een huis in de natuur hebben voor vakanties. Het is 2,5 uur rijden naar het plaatsje Northam. Op weg naar de dieren! Laat het avontuur maar beginnen! Heel veel liefs Xx

Northam 24 augustus:

Hoi! Wauw wat een rust en wat een prachtige natuur in dit natuurpark! We zijn aangekomen bij Bert, Sietske, hun dochter Lotte en haar vriend Stephan. Het park is zo'n 10 bij 12 km en er staan ongeveer 10 huizen op, geen last van de buren dus;) We worden heel hartelijk ontvangen en leren ook de vader van Theodore en Johan kennen, Theo. Er wordt gewoon Nederlands gesproken, zij kunnen ons goed verstaan. Ook het Zuid-Afrikaans is te volgen indien er rustig en iets langzamer gesproken wordt.

Bert en Sietske hebben dit huis in 2006 laten bouwen en het is fantastisch! Een grote woonkamer met open keuken, 2 badkamers en 4 slaapkamers en een lekkere veranda voor het mooie uitzicht! De braai (bbq) wordt snel aangestoken en het vlees wordt klaar gemaakt. We hebben met z'n allen erg lekker gegeten en daarna een stuk gelopen door het park. Je moet erg goed opletten dat je op de paden blijft en het huis is het zicht houdt. En onze eerste wilde dieren zijn gespot: een drietal gnoes. Verder lopen er zebra's, jakhalzen, slangen, apen, zwijnen en vliegen vele mooie vogels. Binnenkort komen er 6 giraffes bij! We zijn ook nog even bij het huis van Theo en Thea wezen kijken op het park, een erg mooi huis met een prachtig uitzicht vanaf het balkon.

Om 6 uur gaat de zon onder en dan is het ook heel erg snel donker. Een echte schemer kennen ze niet. Met een lekker kopje thee wachten we op het moment dat de jakhalzen geluid gaan maken, volgens Bert kunnen we de klok er gelijk op zetten dat dit om half 7 gebeurt, en ja hoor om half 7 horen we het gebulk van de jakhalzen! Aan de voorkant van het huis, kijkend richting het noorden kijk je naar een prachtige sterrenhemel, nog nooit zoveel sterren gezien! We zitten nog wat buiten te kletsen, maar dan koelt het erg snel af, een dik vest is geen overbodige luxe. Het is 9 uur en we zoeken ons stapelbed op. De wekker gaat morgen om 6 uur want we gaan naar Pilanus, hier is het kleinste nationaal park van Zuid-Afrika, ongeveer even groot dan de stad Utrecht. We gaan hopelijk de Big 5 spotten! Ik ga mijn ogen sluiten en tot morgen! Xx knuffel!

Pilatesberg 1 op 25 augustus: 25graden
De wekker gaat om 6 uur en we eten een beschuitje met een kopje thee. We gaan op weg naar nationaal park de Pilatesberg. Ik ben erg benieuwd! We komen het park binnen en al vrij snel treffen we een prachtige giraffe, wauw wat mooi om dit in het wild te zien! We hebben 3,5 uur rond gereden, op smalle wegen en offroad over het rode zandpad. We hebben giraffes, zebra's, nijlpaarden, neushoorns, heel veel gnoes, bokken en olifanten, apen, hele verschillende vogels gezien! Tijd voor een stevig Engels ontbijt. Een stukje buiten het park bevindt zich een restaurant waar je in buffetvorm kunt ontbijten. Gebakken ei of roerei, bacon, worstjes, witte bonen in tomatensaus, vissticks, gebakken aardappelen, heerlijke sappen, yoghurt met fruit, overal ruim voldoende van. Met een voldaan gevoel weer in de auto om terug het park in te gaan. Weer opzoek naar de dieren! Dit is niet te vergelijken met een dierentuin, dit is zoals het hoort te zijn, de dieren in de eigen omgeving. Het is gewoon een verassing welk dier je gaat spotten! Het spotten van een leeuw of leeuwin is erg moeilijk overdag omdat ze in het hoge gele gras verschuilt liggen en pas 's avonds actief worden. Maar ineens achter een groep nijlpaarden stonden 3 leeuwinnen te kijken in onze richting! Heel erg bijzonder! In het park zijn punten waar je de auto uit mag en via een soort van uitkijkpunt dieren kunt zoeken. We hebben hier bij de waterbronnen, welke schaars zijn in het park, ook een babykrokodil gezien. De Big Five bestaat uit de leeuw, buffel, olifant, nijlpaard en luipaard. Helaas zijn we tot 3 gekomen, de luipaard en de buffel hebben we niet gespot! Het is half 4 en we gaan het park uit, nog lang niet uitgekeken maar er komt wellicht een volgende keer dat we daar opnieuw de dieren kunnen zien. Ik heb heel veel mooie foto's gemaakt, deze volgen nog!

Aan het einde van de middag rijden we terug naar Northam om hier boodschappen te gaan halen. Het is salarisdag, dat betekent dat alle mensen loon krijgen en dit geld kunnen pinnen en de boodschappen kunnen doen en betalen. Wat druk, wat druk! Onvoorstelbaar! Ik heb nog nooit zoveel Afrikanen bij elkaar gezien! Als we door de winkel lopen zie je de drukte bijna niet terug, zo groot. Een supermarkt hier is een alles-winkel, van normale boodschappen tot speelgoed, electronica en schoenen! Ook bijzonder zijn de kappers hier, ze zitten langs de weg onder een boom op een krukje. Ik zou het niet aandurven!

Na een al lange en best vermoeiende dag zijn we terug bij het huis van Bert en Sietske en kunnen we even bijkomen! We zitten weer lekker op de veranda en maken ons klaar voor de avond. Morgen weer een leuke dag voor de boeg!

----

Er komen snel meer avontuurlijke verhalen op! Xx

• 27 Augustus 2014 - 21:20

Irma:

Hey Eline, lieverd wat mooi om te lezen dat het goed gaat en dat je nu al zoveel hebt gezien.
    Super , kan niet wachten tot je volgende verslag.
    XXXXX Mama

• 27 Augustus 2014 - 21:32

Marieke:

Hè Eline,
    Wat leuk en boeiend om jou 1e verslag te lezen.
    Lekker genieten!
    Liefs marieke

• 27 Augustus 2014 - 21:33

Koen:

Lieve Eline!

Wat gaaf en leuk om dit te lezen, en wat schrijf je dit leuk!
    Fantastisch lieverd! Geniet er maar van en ik ben benieuwd naar je volgende verslag!

Dikke kus, Koen

• 27 Augustus 2014 - 22:24

Dodi:

Lieve Eline,

Leuke verhalen daar aan de andere kant van de wereld! Toen je de dag na aankomst kwam voor mij echt het besef dat je weg bent... :-(
    Zo te lezen heb je nu al het helemaal naar je zin!!!

Dikke kus en knuffel,
    Dodi & Wouter

• 28 Augustus 2014 - 16:38

Sonia :

Hoi Eline, wat een belevenis. Fijn om wat van je te lezen en zo te merken voel je je daar al helemaal thuis. Geniet ervan en ben reuze benieuwd naar je volgende verhaal. Tot gauw en veel liefs Marcel, Sonia en Bart.

• 28 Augustus 2014 - 16:59

Angelien:

Hé Eline,wat een super leuk verhaal heb je geschreven.,Fijn dat je het zo naar je zin hebt, geniet er samen van.
    Liefs Lien.